سیستم ایمنی بدن انسان چگونه کار میکند
با اسمارت تمرین به اندام ایده آل نزدیک تر شوید

سیستم ایمنی بدن انسان چگونه کار می کند

میلیارد ها باکتری ، ویروس و قارچ به بدن ما در هر ثانیه حمله می کنند و سعی دارند بدن شمار و تبدیل به خونه خودشون بکنند .

بنابر این بدن ما یک ابر لشگر بسیار پیچیده کوچیک داره که تشکیل میشه از محافظا  ، سربازا ، سیستم های خبر گیری کارخونه های اسلحه سازی و سیستم های ارتباطی برای محافظت از شما در ماقبل مرگ تدارک دیده .

سیستم ایمنی چه کار هایی انجام میدهد  و وظایفش چیست ؟

سیستم ایمنی بدن 12 کار مختلف رو به عهده داره برای مثال کشتن دشمنا ، برقراری ارتباط و… ، 21 سلول مختلف .این سلول ها بیشتر از 4 وظیفه ی مختلف رو بعهده دارند .

در هنگام عفونت چه اتفاقی در بدن می افتد وقتی با یک میخ زنگ زده زخمی میشویم :

اولین دیواره سیستم ایمنی ما یعنی در پوست ما یک شکاف ایجاد شده ، باکتری های اون اطراف وارد زخم می شوند ، ان ها به وسیله یمنابع تغذیه ای بدن ما درهر 20 دقیقه تعدادشون رو 2 برابر می کنند . اوایل بصورت ناشناس فعالیت می کنند ولی وقتی اندازه ی باکتری ها به اندازه ی بخصوصی زاید شد اون ها رفتارشون رو تعییر می دهند و با تغییر دادن محیط اطرافشون به بدن آسیب میزنند .

سیستم ایمنی چگونه با ویروس ها و باکتری ها مقابله میکند 

عملکرد ماکروفاژها

سیستم ایمنی باید هر چه سریعتر اون هارو متوقف کنه ، اول از همه سلول های محافظتی که اسمشون کاروفاژهست مداخله می کنند ، آن ها سلول های بزرگی هستند که از تمام مناطق مرزی بدن ما محافظت می کنند ، اغلب اوقات به تنهایی می توانند یک حمله رو سرکوب کنند ، به این دلیل که هر کدوم از اون ها قابلیت بلعیدن 100 باکتری رو  دارند ، 

اونها باکتری های متجاوز رو قورت می دهند و درون غشاء خودشون حبس می کنند بعددشمن به وسیله آنزیم ها درهم شکسته میشه ، علاوه بر اون ماکروفاژ ها به رگ های خونی دستور می دهند تا جریان خو و آب رو به درون میدان جنگ سرازیر کنند تاجنگیدنبراشون آسونتر بشه ، در نتیجه بعث التهاب میشه ، ما به وسیله یتور متوجه این التهاب میشیم .

وقتی ماکروفاژها به مدت طولانی مبارزه می کنند با ارسال پروتئین های پیام رسان که موقیت و فوریت وضعیت اون هارو به نیرو های قوی پشتیبان اطلاع میدن و درخواست کمک می کنند .

ماکروفاژ

عملکرد نوتروفیل ها در مقابله با عفونت یا ویروس ها 

گشت زنی خودشون رو در کانال های خون رها می کنند و به سوی میدان جنگ حرکت می کنند ، نوتروفیل ها اونقدر خشمگینانه می جنگند که در مسیر خودشون حتی سلول های زنده رو هم نابود می کنند ، علاوه بر اون دیواره هایی می سازند که باکتری ها رو درون خودشون حبس و نابود می کنند ، در واقع این سلول ها اونقدر کشنده هستند که توی سیر تکاملیشون بعد از 5 روز خوکشی می کنند تا از بوجود آموردن تخریب بیش از حد توسط خودشون جلوگیری بکنند .

اگر این ها برای سرکوب کافی نباشند مغز سیستم ایمنی دست به کار میشه و سلول های ارسالی از سوی سرباز ها عکس العمل نشون می دهند و جمع آوری نمونه از دشمن رو شروع می نند . یعنی اون ها رو تیکه تیکه میکنند و روی پوسته ی بیرونی خودشون قرار می دهند ، حالا سلول های دنتریتی باید یک تصمیم حیاتی بگیرند ، آیا باید به نیرو های آنتی ویروس خبر بدهند تا اون سلول های بدن که آلوده شدند رو به کلی نابود کنند یا به یه لشگر آنتی باکتری بیشتر احتیاج هست . 

نوتروفیل

کار غدد لنفاوی در بدن چیست ؟

غدد لنفاوی

سلول های T و B

آن ها به سوی نزدیکترین غده ی لنفاوی مسافرت می کنند که یک روز طول می کشه ، در اونجا میلیارد ها سلول کمک کننده و سلولو لنفوسیت T کشنده در انتظار فعال شدن هستند ، وقتی سلول های T متولد میشوند یک دوره خیلی سخت و پیچیدرو می گذرانند و تنها یچهارم آ« ها زنده می مانند ، سلول های باقی مانده مجهز به مهارت های خیلی خاصی هستند .سلول های دنتریتی به دنبال سول های T کمک کننده مجهز به مهارت هایی هستند که با هدفشون همخوانی داشته باشند ، آن ها به دنبال سول T کمک کننده ای میگردند که میتونه اون تکه های سلول های باکتری متجاوز که سلول های دنترتی روی پوستشون قرار دارند رو با هم ترکیب کنه ، وقتی که بالاخره اون رو ( سلول دنتریتی ) رو پیدا کردند یک واکنش زنجیره ای اتفاق می افته ، سلول های T کمک کننده فعال  می شوند و به سرع خودشون رو هزاران بار تکثیر می کنند ، بعضی تبدیل به سلول های خاطره می شوند و درون غذه ی لنفاوری باقی میمونند و شما تقریباً در مقابل این دشمن مصون می کنند . بعضی به میدان مبارزه می رند تا به بقیه کمک کنند و گروه سوم به سوی مرکز غده ی لنفاوی میروند تا کارخانه سلاح بسایر قدرتمند رو فعال کنند ، مثل سلول های T این سلول ها هم با یک مهارت بخصوص متولد می شوند ، یک لنفوسیت B و یک سلول T دارای مهارت های مشابه در کنار هم نیروی قدرتمندی رو تشکیل می دهند . 

سلول های B به سرعت تکثیر می شوند و تولید میلیون ها سلاح کوچیک رو آغاز می کنند ، آن ها اوقدر سخت کار می کنند که ممکنه خیلی زود از خستگی بمیرند ، در اینجا سلول های T کمک کننده یک نقش دیگه هم دارند ، اون ها این کارخانه های تولید سلاح رو تحریک می کنند و بهشون تذکر می دهند که هنوز زمان مزدن نشده ما هنوز به شما احتیاج داریم به کارتون ادامه بدین ، این مسئله علاوه بر اون تظمین می کنه ه این کارخونه ها بعد از اتمام جنگ از بین بروند تا انرژی بدن به هدر نره یا بدن به خودش آسیب نرسونه ،ولی چه چیزی توسط سلول های B تولید میشه ( پادتن ها یا آ«تی بادی ها ) پروتئین های کوچکی که ساخته شدند تا به سطح باکتری های بخصوصی بچسبند ، پادتن های متفاوتی وجود دارند ( LGA,LGG.IGM.IGE ) که تفاوت وظیفه اون ها با هم خیلی کمه سلول های ، کمک کننده به سلول ها پلاسما اطلاع می دهند که در این تهاجم بخصوص به کدام نوع احتیاج بیشتری هست ، میلیون ها سلول پلاسما بدن رو بوسیله خون اشباع می کنند ، 

در همون حین محل عفونت وضعیت وخیمی داره تعداد متجاوز ها چندین برابر شده و به بدن آسیب می رسونند سلول های حمله ای و دفاعی به سختی در حال مبارزه هستند ولی خودشون هم در جریان این مبارزه از بین می روند .

سلول های T کمک کننده بوسیله ی فرمان حمله ی تهاجمی تر و زنه ماندن بیشتر اون ها رو تحریک و تقویت می کنند ولی بدون کمک نمی تونند بر باکتری ها پیرز بشوند ، حالا خط دفاعی دوم سر می رسه سیلی از میالیارد ها پادتن در بدن جاری می شوند و بسیاری از متجاوز هارو فلج می کنند ، اون ها رو مجبور به تسلیم شدن کرده یا اون ها رو می کشند ، علاوه بر اون ، اون هارو آشفته و گیج می کنند و به یک هدف آسون تبدیل می کنند ، پشت اون ها طوری ساخته شده تا به سلول های کشنده متصل بشوند و دشمن رو راحت تر نابود کنند ، ماکروفاژ ها بخصوص در کرخت و بی حس کردن باکتری هایی که پادتن به اون ها متصل شده باشه خوب عمل می کنند .

حالا وضعیت مبارزه بوسیله کار گروهی به سود اون ها تغییر کرده ، عفونت از بین رفته .

در این نقطه میلیون ها سلول بدن نابود شده اند ، مسئله مهمی نیست تلفات به سرعت ترمیم می شوند ، بیشتر سلول های سیستم ایمتی حالا دیگه بلا استفاده شده اند و بدون علامتی که بصورت مداوم فرستاده می شد خودکشی می کنند تا منابع انرژی بیشتری به هدر نره . ولی بعضر از اون ها باقی میمونند ، سلولهای خاطره ( MEMORY HELPER CEL, MEMORY B CELL ) اگر درهر زمانی در آینده این دشمن دوباره حمله کنه اون ها برای مبارزه آماده خواهند بود و احتمالاً قبل از اینکه شما بفهمین اون رو نابود می کنند .

 

مجله اسمارت تمرین

رژیم کتوژنیک چیست؟ : راهنمایی کلی + فواید و مضرات
آیا باید قبل از تمرین موز بخوریم؟
آیا تمرینات شکم باعث از بین بردن چربی موضع شکم می شود ؟
علل درد مزمن زانو چیست ؟
چایی سبز چگونه باعث چربی سوزی و کاهش وزن می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبل از این که خارج شوید...
فقط با 25 هزار تومان یه برنامه بدنسازی مخصوص تمرین در خانه بگیرید
Days
Hours
Minutes
Seconds
برنامه متناسب با هدف، فیزیک بدنی و تجهیزات موجود در خانه تان توسط متخصص طراحی شده و به همراه تصویر هر حرکت و فیلم های آن ارسال می گردد.