آیا باید قبل تمرین موز بخوریم؟
مصرف موز قبل تمرین، با ارزش غذایی بالا و مواد مغذی ضروری که دارد می تواند سبب افزایش عملکرد ورزشی بشود.

آیا باید قبل از تمرین موز بخوریم؟

موز یکی از محبوب ترین وعده های غذایی قبل ورزش است. موز دارای هضم آسان و سرشار از کربوهیدرات است.

مصرف موز قبل تمرین، با ارزش غذایی بالا و مواد مغذی ضروری که دارد می تواند سبب افزایش عملکرد ورزشی بشود. تأثیر موز بر ورزش به دلیل میزان بالای پتاسیم آن است.

در این مقاله به بررسی اثرات مصرف موز قبل ورزش می پردازیم.

ارزش غذایی موز

چرا باید موز بخوریم؟

موز سرشار از کربوهیدرات است

مانند سایر میوه ها، موز هم یکی از منابع غنی از کربوهیدرات است. هر موز متوسط تقریبا حاوی 27 گرم کربوهیدرات است.

کربوهیدرات با شکسته شدن به گلوکز (قند)، منبع اصلی انرژی بدن را تأمین می کند. مصرف کربوهیدرات سبب افزایش ذخایر گلیکوژنی می شود. گلیکوژن یک حالت خاص از گلوکز برای ذخیره در عضلات و کبد است. در طی فعالیت های ورزشی گلیکوژن برای تأمین انرژی مورد نیاز مصرف می شود.

مصرف کربوهیدرات قبل از تمرین، به خصوص تمرینات طولانی مدت مثل دویدن یا دوچرخه سواری، بسیار مفید است. با این کار بدن دیرتر به سراغ ذخایر گلیکوژنی می رود و عملکرد ورزشی فرد افزایش می یابد.

مطالعه ای که بر روی 11 نفر انجام شد نشان داد مصرف کربوهیدرات، 15 دقیقه قبل از دویدن سبب افزایش استقامت افراد شده و زمان رسیدن به خستگی کامل تا 13% افزایش پیدا می کند.

البته به دلیل میزان بالای کربوهیدرات، مصرف موز قبل تمرین برای افرادی که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات یا کتوژنیک دارند توصیه نمی شود. 

موز یک منبع غنی از کربوهیدرات است. مصرف موز قبل تمرین باعث افزایش ذخایر گلیکوژنی بدن شده  و سوخت مورد نیاز ورزش را تأمین می کند.

موز منبع مناسب انرژی با هضم آسان است

در کنار تأمین میزان مناسبی از کربوهیدرات مورد نیاز در هر وعده، بخشی از کربوهیدرات موز به شکل فیبر است.

فیبر فرآیند جذب قند را به جریان خون آهسته می کند و بدین ترتیب یک جریان یکنواخت گلوکز در طی زمان ورزش، انرژی شما را تأمین می کند.

موز های رسیده سرشار از کربوهیدرات های ساده هستند و چربی کمتری دارند، بنابراین هضم آن ها به نسبت ساده تر است.

در حقیقیت، مصرف موز به افرادی توصیه می شود که از مشکلات گوارشی نظیر تهوع و اسهال رنج می برند.

به همین دلیل، مصرف موز قبل تمرین بدنسازی یک انتخاب هوشمندانه به حساب می آید. از خواص موز برای ورزشکاران می توان به تأمین طولانی مدت انرژی و عدم احساس سنگینی در معده اشاره کرد.

موز حاوی فیبر است. فیبر سبب جذب آهسته قند به درون جریان خون می شود. موز سرشار از کربوهیدرات های ساده است و چربی کمی دارد. به همین دلیل هضم آن برای بسیاری از افراد آسان است.

 مطالعه کنید: آیا باید قبل و بعد از تمرین چیزی بخوریم؟

موز غنی از پتاسیم است

موز یک منبع عالی برای پتاسیم است. از خواص موز برای ورزش می توان به تأمین 10 الی 14 درصد از پتاسیم مورد نیاز روزانه اشاره کرد.

پتاسیم یکی از مواد معدنی مهم برای تنظیم فشار خون، عملکرد عصبی و کنترل توازن مایعات بدن است. یکی دیگر از فواید موز در ورزش، حفظ سلامت عضلات و انقباض بهتر آن هاست.

در واقع کمبود پتاسیم در بدن باعث ایجاد گرفتگی عضلات می شود. گرفتگی عضلانی معمولا به شکل انقباض دردناک و ناگهانی عضلات ظاهر می شود.

از آن جایی که پتاسیم از طریق تعرق دفع می شود، مصرف غذاهای غنی از پتاسیم و مایعات فراوان به ورزشکاران توصیه می شود. مصرف موز قبل تمرین می تواند الکترولیت های مورد نیاز بدن شما را تأمین کند.

مطالعه ای که بر روی 230 زن انجام گرفت، نشان داد افرادی که معمولا دچار گرفتگی عضلانی می شوند، پتاسیم کمتری مصرف می کنند.

نادال تنیسور معروف در حال خوردن موز

خوردن یک موز قبل تمرین می تواند نیاز شما را به پتاسیم در طول ورزش تأمین کند. در نتیجه سلامت عملکرد عضلاتتان نیز تضمین شده و از گرفتگی آن ها پیشگیری می شود.

موز سرشار از پتاسیم است؛ یکی از مواد معدنی مورد نیاز که در انقباض ماهیچه ها نقش دارد. کمبود پتاسیم ممکن است سبب گرفتگی عضلانی شود.

سخن پایانی

موز یک منبع غنی از پتاسیم و کربوهیدرات است. هر دو این مواد برای عملکرد ورزشی و رشد عضلات ضروری هستند.

موز هضم آسانی دارد و فرآیند جذب قند را در جریان خون آهسته می کند. به همین دلیل مصرف موز قبل ورزش توصیه می شود.

می توانید موز را با یک منبع پروتئینی مثل ماست یا کره بادام زمینی ترکیب کنید تا یک وعده قبل تمرین مناسب داشته باشید. البته مصرف موز قبل تمرین، حتی بدون مواد غذایی دیگر اثربخش است.

 
مجله اسمارت تمرین
زانو درد
علل درد مزمن زانو چیست ؟

درد مزمن زانو یعنی درد طولانی مدت، ورم و حساسیت در یک یا هر دو زانو. مشکلات زیادی می توانند منجر به زانو درد شوند؛ البته که درمان های زیادی هم برای درد زانو وجود دارد.

ببیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبل از این که خارج شوید...
فقط با 25 هزار تومان یه برنامه بدنسازی مخصوص تمرین در خانه بگیرید
Days
Hours
Minutes
Seconds
برنامه متناسب با هدف، فیزیک بدنی و تجهیزات موجود در خانه تان توسط متخصص طراحی شده و به همراه تصویر هر حرکت و فیلم های آن ارسال می گردد.