چایی سبز چگونه باعث چربی سوزی و کاهش وزن می شود؟
چای سبز حاوی موادیست که باعث کاهش وزن می شود

چایی سبز چگونه باعث چربی سوزی و کاهش وزن می شود؟

چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی های دنیاست. این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهیست و به سلامت شما کمک می کند. به نظر برخی از افراد چربی سوزی با چایی سبز ممکن است و وزن کم کردن با آن کاری آسان است.

در این مقاله شواهدی که در زمینه کاهش وزن با چایی سبز وجود دارند را بررسی می کنیم.

 

چای سبز حاوی موادیست که باعث کاهش وزن می شود

چای سبز سرشار از مواد مفید برای بدن است. یکی از این مواد کافئین است. با اینکه یک فنجان چای سبز (24 الی 40 میلیگرم) کافئین بسیار کمتری به نسبت یک فنجان قهوه (100 الی 200 میلیگرم) دارد، اما همین مقدار کم هم تأثیر مناسبی دارد.

طبق بسیاری از مطالعات، کافئین یک ماده محرک است و در افزایش عملکرد ورزشی و چربی سوزی نقش بسزایی دارد.

اگرچه همه چای سبز را با آنتی اکسیدان فراوانش می شناسند. بررسی ها نشان می دهند حتی نوشیدن یک فنجان چای سبز میزان آنتی اکسیدان های جریان خون شما را افزایش می دهد.

این نوشیدنی سالم سرشار از یک دسته آنتی اکسیدان های قوی به نام Catechins است. مهم ترین عضو این دسته که epigallocatechin gallate (EGCG) نام دارد، در افزایش نرخ متابولیسم بدن مؤثر است.

با اینکه حتی یک فنجان چای سبز هم سطح آنتی اکسیدان های بدن را افزایش می دهد؛ با این حال بیشتر مطالعات به بررسی تأثیرات عصاره چای سبز- که عصاره ای غنی از catechin هاست- پرداخته اند.

 

خواص چای سبز برای لاغری بر کسی پوشیده نیست. چای سبز حاوی مواد زیست فعالی مانند کافئین و EGCG است که تأثیر چشمگیری بر متابولیسم بدن دارند.

 

چرا چای سبز باعث لاغری می شود؟

برای چربی سوزی، بدن ابتدا باید چربی را درون سلول چربی بشکند و سپس آن را به جریان خون منتقل کند. اما چطور چای سبز باعث کاهش وزن می شود؟

مطالعاتی که در زمینه چربی سوزی با چایی سبز بر روی حیوانات انجام شده نشان می دهد ترکیبات فعالی که در چای سبز وجود دارند باعث افزایش هورمون های چربی سوزی ( مانند Norepinephrine) شده و این فرآیند را تسهیل می کنند.

آنتی اکسیدان اصلی موجود در چای سبز یعنی EGCG به مهار کردن آنزیم شکننده هورمون نوراپینفرین کمک می کند.

هنگامی که این آنزیم مهار می شود، غلظت هورمون نوراپینفرین بالا رفته و بدین ترتیب چربی سوزی افزایش می یابد.

در حقیقت کافئین و EGCG، که هر دو به طور طبیعی در چای سبز یافت می شوند، تأثیرات مشابه داشته و در یک راستا عمل می کنند.

در نهایت، سلول چربی بدن چربی بیشتری را می شکند. این چربی به عنوان یک منبع انرژی وارد جریان خون شده و توسط سلول هایی مانند سلول عضلات مصرف می شود.

 

ترکیبات موجود در چای سبز باعث افزایش سطح هورمون های محرک چربی سوزی می شوند. بدین ترتیب چربی وارد جریان خون شده و به عنوان منبع انرژی مصرف می شود.

 

چای سبز باعث افزایش چربی سوزی در هنگام ورزش می شود

اگر با دقت نگاهی به هر کدام از مکمل ها و محصولات تجاری کاهش وزن بیاندازید، به احتمال بسیار زیاد چای سبز یکی از ترکیبات آن هاست.

دلیل این موضوع ارتباط مستقیم مصرف عصاره چای سبز با چربی سوزی است، مخصوصا اگر حین ورزش مصرف شود.

طی یک تحقیق، آقایانی که پیش از ورزش از عصاره چای سبز استفاده کرده بودند 17% چربی بیشتری به نسبت آقایانی که آن را مصرف نکردند سوزاندند.

یکی از سوالات رایج مردم این است که آیا چای سبز باعث لاغری میشود؟ یک مطالعه هشت هفته ای نشان داد که ترکیبات catechin موجود در چای سبز، در حال ورزش و حتی استراحت، باعث افزایش چربی سوزی می شود.

بسیاری از مطالعات دیگر در زمینه چربی سوزی با چای سبز این یافته ها را تأیید کرده اند  و نشان دادند EGCG باعث افزایش چربی سوزی می شود. این یعنی ممکن است در طی زمان درصد چربی بدن کاهش بیابد.

 

تعدادی از مطالعات نشان می دهند مصرف عصاره چای سبز باعث افزایش چربی سوزی می شود. تأثیرات چربی سوزی با چایی سبز در هنگام ورزش قوی تر است.

 

چای سبز باعث افزایش نرخ متابولیسم بدن می شود

 

بدن انسان همواره در حال سوزاندن کالری است. حتی وقتی یکجا نشسته اید یا در خواب هستید، سلول های شما در حال انجام میلیون ها فعالیت مختلف هستند و این قضیه نیازمند انرژی است.

مطالعات بسیاری نشان می دهند مصرف عصاره چای سبز یا مکمل های حاوی EGCG سبب سوزاندن کالری بیشتری در بدن می شوند؛ حتی در حالت استراحت.

در بیشتر تحقیق های انجام شده میزان چربی سوزی با چایی سبز 3 الی 4 درصد بیشتر از حالت عادی است اما برخی از آن ها حتی تا 8% افزایش چربی سوزی نیز گزارش کرده اند.

برای فردی که روزانه 2000 کالری می سوزاند، 3 الی 4 درصد یعنی 60 الی 80 کالری بیشتری سوزانده می شود و این دقیقا همان چیزیست که از یک رژیم غنی از پروتئین انتظار می رود.

اگرچه بیشتر این تحقیقات در دوره های زمانی کوتاهی انجام شده اند اما بر طبق برخی از شواهد به دست آمده، اثرات افزایش نرخ متابولیسم بدن ممکن است در دراز مدت باقی بماند.

در یکی از مطالعاتی که بر روی 60 فرد چاق (بر اساس تعریف علمی) انجام شد، افرادی که از عصاره چای سبز استفاده کردند، سه ماه بعد به طور میانگین 3.3 کیلوگرم وزن بیشتری کم کردند و روزانه 183 کالری بیشتر از بقیه افراد سوزاندند.

البته همه مطالعات افزایش نرخ متابولیسم بدن را بر اثر مصرف عصاره چای سبز نشان نمی دهند. به نظر می رسد تأثیر این ماده برای هر فرد منحصر به فرد است.

 

بسیاری از مطالعات نشان می دهند چای سبز باعث افزایش نرخ متابولیسم بدن شده و با مصرف آن، افراد روزانه 3 تا 4 درصد کالری بیشتری می سوزانند.

 

آیا چای سبز می تواند کالری مصرفی شما را کاهش دهد؟

یکی از خواص چای سبز برای لاغری، کاهش اشتهاست. در حالت تئوری این اتفاق باید باعث شود تا شما کالری کمتری مصرف کنید و برای این اتفاق تلاش خاصی لازم نباشد.

اما تحقیقات نتایج مغایری را در مورد تأثیر چای سبز بر اشتها گزارش کرده اند.

برخی از مطالعات حیوانی نشان می دهند عصاره چای سبز یا مکمل های EGCG سبب کاهش جذب چربی از غذاها می شود؛ اگرچه این موضوع در مورد انسان ها تأیید نشده است.

به طور کلی تأثیر اصلی چای سبز، افزایش مصرف کالری و اجبار بدن برای سوزاندن چربی هاست. اما باید توجه داشت که این موضوع ارتباطی با اشتها و میزان غذایی که شما در طول روز مصرف می کنید ندارد.

 

در حال حاضر شواهدی مبنی بر اثرات چای سبز بر اشتها و کم کردن آن وجود ندارد. برخی مطالعات حیوانی جذب چربی کمتری را از غذاهای مصرفی نشان می دهند اما این مورد هنوز درباره انسان ها تأیید نشده است.

 

چای سبز به کاهش چربی، به خصوص چربی نواحی شکمی کمک می کند

اگر واقعا بخواهیم چربی سوزی با چایی سبز را بررسی کنیم، باید گفت تأثیر آن معمولی است. با اینکه مطالعات زیادی کاهش وزن را در افراد نشان می دهند، بعضی از تحقیقات هم هیچ تأثیری را نشان نداده اند.

دو مقاله مروری که تعداد زیادی از آزمایش های مربوط به تأثیر مکمل های چای سبز را بررسی کرده بودند، به طور میانگین 1.3 کیلوگرم کاهش وزن را نشان می دهند.

باید توجه داشته باشید که همه چربی ها یکسان نیستند.

چربی ممکن است زیر پوست انباشته شود، یا میزان زیادی در نواحی شکمی ذخیره شده باشد.

مقادیر زیاد چربی شکمی می تواند عامل التهاب و مقاومت انسولین باشد؛ هر دو این موارد با بیماری های زیادی مانند دیابت نوع 2 و مشکلات قلبی در ارتباط هستند.

تحقیقات نشان می دهند با اینکه تأثیر Catechin های موجود در چای سبز بر کاهش وزن نسبتا کم است، اما درصد قابل توجهی از چربی از دست رفته در واقع همین چربی خطرناک شکمی است.

بنابراین، مصرف چای سبز باعث کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها می شود و در دراز مدت عمر طولانی و سرشار از سلامتی برای شما رقم می زند.

 

عصاره چای سبز یا مکمل های حاوی Catechin به سوزاندن چربی های شکمی کمک می کنند. چربی شکمی سلامتی را به خطر می اندازد.

 

سخن پایانی

با وجود اینکه عصاره چای سبز یا مکمل های حاوی EGCG تأثیر عادی بر افزایش نرخ متابولیسم بدن و چربی سوزی دارند؛ این تأثیر نسبتا کم بر روی میزان کاهش وزن است.

اگرچه به مرور زمان این مقادیر کم اثر خود را نشان می دهند. شاید بهترین راهبرد، مصرف بیشتر پروتئین و کاهش کربوهیدرات مصرفی به صورت همزمان است تا اثرات چربی سوزی با چایی سبز به حداکثر خود برسد.

البته به هیچ وجه نباید از سایر مزایای چای سبز برای سلامتی بدن خود غافل شوید و صرفا به اثرات چربی سوزی آن بسنده نکنید.

شاید بهترین پاسخ برای سوالاتی مانند “چه موقع چای سبز بخوریم تا لاغر شویم؟” و “چای سبز برای لاغری چه موقع مصرف شود؟”، دو ساعت پس از صرف وعده غذایی باشد. 

توجه داشته باشید که اکثر مطالعات انجام شده در زمینه چربی سوزی با چایی سبز از عصاره چای سبز یا مکمل های حاوی آنتی اکسیدان های خالص استفاده کرده اند.

در مقایسه با دمنوش چای سبز باید گفت که نوشیدن چای سبز اثر بسیار اندکی دارد، اما شاید در دراز مدت اثرات مفیدی داشته باشد.

 

مجله اسمارت تمرین
زانو درد
علل درد مزمن زانو چیست ؟

درد مزمن زانو یعنی درد طولانی مدت، ورم و حساسیت در یک یا هر دو زانو. مشکلات زیادی می توانند منجر به زانو درد شوند؛ البته که درمان های زیادی هم برای درد زانو وجود دارد.

ببیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبل از این که خارج شوید...
فقط با 25 هزار تومان یه برنامه بدنسازی مخصوص تمرین در خانه بگیرید
Days
Hours
Minutes
Seconds
برنامه متناسب با هدف، فیزیک بدنی و تجهیزات موجود در خانه تان توسط متخصص طراحی شده و به همراه تصویر هر حرکت و فیلم های آن ارسال می گردد.